At være en anden - som den, du er! .
Det lyder vanskeligt. Måske endda tæt på umuligt. Men det er lige præcis dét, der er målet, når du arbejder med at formidle følelser fra scenen.
Som udøvende kunstner ved du, at din krop er dit instrument. Stemmen bor i kroppen og er som sådan yderst påvirkelig af fysiske forhold - eks. røg, kulde og varme, for lidt søvn, stress samt under- eller overspændt muskulatur.
Også vores mentale tilstand har indflydelse på stemmens brug: mange vil sikkert kunne nikke genkendende til, at følelsesmæssig stress og præstationsangst kan "gå i stemmen" og ændre hele forudsætningen for din performance.
Fra ubevidst fortrængning til bevidst formidling ,
Gennem mine mange år bag og på scenen i den producerende del af dansk og internationalt musicalteater og tilknyttet Den Danske Scenekunstskole har jeg oplevet på nærmeste hold, hvordan professionelle perfomere - trods et stærkt og teknisk dygtigt fundament - periodisk slås med stemmeudfordringer, der ikke umiddelbart kan begrundes i anatomisk/fysiologiske misforhold: stemmen opleves f.eks. pludselig ufri, utæt, begrænset til bestemte udtryk, eller en normalt stærk stemme trættes/slides hurtigt.
Med årene og gennem adskillige samtaler med dygtige sang- og skuespilundervisere, herunder Broadway-guruen David Brunetti, blev jeg mere og mere nysgerrig på, hvordan man kan inddrage (gestalt)terapeutiske elementer i arbejdet med at optimere perfomerens karakter- og følelsesformidling med fokus på sangstemmens frie og sunde brug - og jeg savnede, at der blev arbejdet seriøst og evidensbaseret med en sådan tilgang til sang og performance i Danmark.
Derfor har jeg i mit terapeutiske virke udviklet en holistisk tilgang til sangstemmens sunde og frie brug, som kombinerer og integrerer sangteknisk (CVT), sangdramatisk (acting songs/Meisner) og gestaltpsykologisk metode i arbejdet med stemmeudfordringer, der ikke har en udmiddelbar anatomisk/fysiologisk eller teknisk årsag.
Kort fortalt undersøger jeg sammen med dig, hvordan din stemmes ufriheder eller begrænsninger måske kan hænge sammen med kropslige og/eller følelsesmæssige ufriheder eller begrænsninger. Og jeg støtter dig i arbejdet med at mindske eller helt fjerne de begrænsninger, som sang- og skuespilteknikkerne alene ikke formår at afhjælpe - så du igen kan arbejde frit, spontant og sundt med sangdramatisk fortolkning.
...at gestaltterapiens grundlægger, Fritz Perls, som ung arbejdede som skuespiller og mødte den kendte og innovative tyske film- og teaterinstruktør Max Reinhardt, der bl.a. har instrueret på Broadway?
Særligt Reinhardts fokus på den nonverbale kommunikation og bevægende ordløse scener inspirerede Perls til at vægte kroppens sprog lige så højt som det talte ord i det terapeutiske rum.
Derfor interesserer gestalt-terapien sig også for "alt det usagte", som vi mennesker viser hinanden, når vi er sammen.
...at gestaltterapien også henter inispiration fra teaterinstruktøren og lægen Jacob Levy Moreno?
Moreno observerede, hvor nemt og naturligt børn i leg skifter roller med hinanden, når de leger, og videreudviklede tankerne i sit teater og senere i sin terapipraksis, hvor han døbte metoden psykodrama.
I psykodrama arbejder vi bl.a. med rollebytte, dublering og spejling for at udspille og belyse temaer – fra fortid, nutid eller fremtid – som om de sker her og nu: en slags "spontan-teater", hvor du både instruerer og ser ind på dit liv udefra.
...at stolearbejde er et af gestaltterapiens mest kendte arbejdsredskaber og udspringer fra netop psykodrama?
På engelsk kaldes dialog-teknikken for 'The Empty Chair Technique', hvilket fint beskriver udgangspunktet: den, der arbejder, sidder i én stol og forholder sig til det eller den, som en anden tom stol repræsenterer.
Gennem dialogen, som kan opstå mellem stolene, vil du nærme dig kernen af den problematik, du arbejder med, og det vil blive tydeligere for dig, hvad det virkelig er, du ønsker, og hvilke følelser/motiver, der ligger bag.