De Facto

at være i virkeligheden

Særligt for sangere/skuespillere



At være en anden - som den, du er! .

Det lyder vanskeligt. Måske endda tæt på umuligt. Men det er lige præcis dét, der er målet, når du arbejder med at formidle følelser fra scenen.

Som udøvende kunstner ved du, at din krop er dit instrument. Stemmen bor i kroppen og er som sådan yderst påvirkelig af fysiske forhold - eks. røg, kulde og varme, for lidt søvn, stress samt under- eller overspændt muskulatur.

Også vores mentale tilstand har indflydelse på stemmens brug: mange vil sikkert kunne nikke genkendende til, at følelsesmæssig stress og præstationsangst kan "gå i stemmen" og ændre hele forudsætningen for din performance.

 



Fra ubevidst fortrængning til bevidst formidling ,

Gennem mine mange år bag og på scenen i den producerende del af dansk og internationalt musicalteater og tilknyttet Den Danske Scenekunstskole har jeg oplevet på nærmeste hold, hvordan professionelle perfomere - trods et stærkt og teknisk dygtigt fundament - periodisk slås med stemmeudfordringer, der ikke umiddelbart kan begrundes i anatomisk/fysiologiske misforhold: stemmen opleves f.eks. pludselig ufri, utæt, begrænset til bestemte udtryk, eller en normalt stærk stemme trættes/slides hurtigt.

Med årene og gennem adskillige samtaler med dygtige sang- og skuespilundervisere, herunder Broadway-guruen David Brunetti, blev jeg mere og mere nysgerrig på, hvordan man kan inddrage (gestalt)terapeutiske elementer i arbejdet med at optimere perfomerens karakter- og følelsesformidling med fokus på sangstemmens frie og sunde brug - og jeg savnede, at der blev arbejdet seriøst og evidensbaseret med en sådan tilgang til sang og performance i Danmark.

Derfor har jeg i mit terapeutiske virke udviklet en holistisk tilgang til sangstemmens sunde og frie brug, som kombinerer og integrerer sangteknisk (CVT), sangdramatisk (acting songs/Meisner) og gestaltpsykologisk metode i arbejdet med stemmeudfordringer, der ikke har en udmiddelbar anatomisk/fysiologisk eller teknisk årsag.

Kort fortalt undersøger jeg sammen med dig, hvordan din stemmes ufriheder eller begrænsninger måske kan hænge sammen med kropslige og/eller følelsesmæssige ufriheder eller begrænsninger. Og jeg støtter dig i arbejdet med at mindske eller helt fjerne de begrænsninger, som sang- og skuespilteknikkerne alene ikke formår at afhjælpe - så du igen kan arbejde frit, spontant og sundt med sangdramatisk fortolkning. 






(C) 2020 Annececilie Nesager Røge

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk